Monday 9 July 2012

BERGEDIL AYAM SEDAP


Assalamualaikum dan bersua kembali... Nie nak kongsikan resipi Bergedil Ayam yang Diana ambil dari resipi Bergedil Daging yang sesangat sedap tu... Memang sedap sangat .. Sebenarnya memang dah lama tergoda oleh bergedil daging nie.. Tapi nak makan ngan soto ... Diana nie bab buat soto memang kurang minat sebenarnya.. Heeheee :D.. Nak makan macam nie jer pun sedap... Irfan suka makan cicah sos.. sedap katanya.. Ermm.. Dah ramai dah buat Bergedil Daging nie kan... Terima kasih kepada empunya resipi kerana berkongsi resipi yang sedap nie.. Dan kat Mas  juga kerana mengetengahkan resipi nie... Izinkan Diana kongsikannya d sini pula yer..



Semalam kita minta ler jiran tolong buatkan soto.. Kita beli barang jer.. Heeheee... Alhamdulillah dapat juga makan semalam.. Dia buat Soto Makasar.. Sedap... Nie Diana nak keluar jap.. Jadi Diana tinggalkan dapur nie dengan resipi Bergedil Ayam nie yer.. Jumpa lagi nanti tau.. ;)


~ Bergedil Daging / Ayam...

:: Resipi oleh ~ DianaA @ My Resipi ( TQ )
:: Sumber dari ~ Mas @ Duniaku ( TQ )

Bhn²  ( 30 biji bergedil )
1 kilo kentang - dikupas kulitnya dan dipotong bulat - Mas potong dadu sederhana besar
300 gram daging cincang _ ( Diana guna ayam )
2 biji telur, asingkan kuning dan putih
3/4 cawan bawang goreng
Secekak daun sup -  dicincang
2 ulas bawang putih
2 sudu teh serbuk lada putih
Sedikit kiub ikan bilis - Mas tambah _ ( Diana pun bubuh )
Garam secukup rasa

Cara²
  1. Panaskan kuali dan goreng kentang yang telah dipotong bulat. Bila sudah masak angkat dan toskan. Kemudian ditumbuk lumat. Mas lenyek dengan garfu masa kentang masih panas².
  2. Tumbuk bawang putih bersama garam dan serbuk lada putih. Kemudian tumis dengan sedikit minyak sehingga naik bau dan masukkan daging cincang. Masak sehingga daging bertukar warna dan airnya kering.
  3. Campurkan daging yang telah digoreng tadi ke dalam kentang yang telah ditumbuk lumat. Masukkan juga 2 biji kuning telur, bawang goreng dan daun sup. Gaul rata adunan. Kemudian bentukkan seperti bergedil. Bentuk ikut citarasa sendiri.
  4. Panaskan minyak, biar minyak betul-betul panas kalau tidak bergedil senang pecah bila digoreng. Celup bergedil yang telah dibentukkan kedalam 2 biji putih telur tadi dan kemudian goreng. Teknik supaya bergedil tidak pecah ialah jangan dibalikkan bergedil sehingga ia betul-betul garing. Insyallah bergedil tidak pecah, gorengnya pun lawa.
  5. Apabila bergedil garing, angkat dan toskan...sedap dimakan dengan soto atau dicicah ngan sos..makan gitu jerk pun sedappp...

::  Semalam makan dengan Soto Makasar.. Resipi Soto Makasar memang tak dapat ler Diana letak .. Heehee.. Jiran yang tolong masakkan.. :D .Terima kasih kat dia.. :)  ::





RESEPI BEGEDIL AYAM

Posted by: Mohammad Roslan on: November 19, 2009
 
 
 
 
 
 
1 Votes

BEGEDIL AYAM
Begedil Ayam atau ” Chicken Cutlet ” adalah makanan ringan yang amat sedap dimakan bersama dengan sebarang menu utama. Di Johor Bahru mamak pernah dihidangkan begedil daging bersama dengan soto. Maka mamak rasa begedil ini boleh juga dimakan bersama hidangan mee . Walau pun begedil ini disediakan berbagai cara; mamak pilih ayam kerana daging ayam adalah putih dan ia boleh dikategorikan makanan sihat. Begedil adalah masakan yang paling mudah disediakan, kos dan bahan masakan yang paling minima, dan sedap untuk dimakan. Pengusaha Kantin dan Restoren boleh mencuba resepi ini sebagai menu sampingan tambahan kepada resipi-resipi harian yang sedia ada.
Bahan-bahan.
1.   Daging Ayam 1/2 kg. (3 ketul bahagian dada yang standard). Dibersihkan.
2.  3 bji kentang sederhana besar.
3.  1 biji bawang besar dicincang.
4.  2 batang daun sup dicincang.
5.  3 cili hijau atau cili merah dipotong halus.
6.  1″  halia dicincang.
7.  1/2 sudu garam.
8.  1/2 sudu kecil sebuk jintan manis.
9.  1/2 sudu kecil serbuk lada putih.
10. 2 biji telur dipukul rata untuk digoreng.
11. 1/2 sudu kecil garam.
12. Minyak untuk goreng.
13. Dua biji telur dipukul rata.
CARA PENYEDIAAN:
1. Bersihkan ketulan ayam dan rebus. Setelah isi daging ayam cukup masak, keluarkan dan carikan isi ayam. Tulang daging ayam perlu dihindarkan.
2. Bersihkan ubi kentang dan rebus sehingga lembut. Sebelum keluarkanubi kentang yang sedang rebus; periksa ubi kentang yag sedang masak itu dengan mencucuk lidi satay atau pun dengan garpu. Sekiranya ubi kentang telah cukup masak,  lidi akan menembus dengan senang. Hindarkan ubi kentang itu masak terlalu lama. Keluarkan ubi dan toskan supaya air berlebihan tidak diperangkap dalam ubi itu. Air ini akan menyebabkan hasil begedil anda akan terlalu lembik dan penyek. (ada juga cara mengelakan begedil lembik , ubi kentang ini dipotong kiub kecil dan digoreng dengan minyak. Kaedah ini mamak tak galakan kerana kegunaan minyak dalam masakan perlu dikurangkan untuk kesihatan).
3. Kupaskan kulit ubi kentang ini dan lenyekan. Adalah syorkan lakukan lenyekan ubi kentang ini semasa ia masih panas lagi untuk mengelak dari  penyerapan wap air udara (moisture traping).
4. Masukan daun sup, bawang, cili hijau, isi ayam yang telah dicarik, lada putih, Jintan putih dan garam.
5. Gaulkan sehingga sebati bahan-bahan tadi dan bulatkan dengan saiz yang anda memerlukan.
6. Panaskan kuali dan masukkan minyak. Minyak perlu lepasi paras ketebalan begedil. Untuk goreng begedil perlu diingat minyak perlu panas. Jika tidak begedil anda akan bertaburan  dalam kuali. Tentukan kepanasan minyak dengan masuk dua tiga titik telur yang dipukul yang disediakan.
7. Setelah minyak panas, leperkan sedikit bebola begedil, celurkan dalam  telur dan masukkan terus dalam kuali. Jangan masukan terlalu banyak begedil untuk digoreng  dalam satu masa kerana ia akan menurunkan suhu panas minyak. Untuk pengunjung yang kurang mahir dan ingin cuba pertama sekali goreng satu persatu. Apabila dimasukan begedil kecilkan api dapur supaya begedil anda tidak hangus. Ingat! Kita bukan masak begedil ini tetapi cuma salutan telur yang perlu masak bukan isinya.  Terbalikan sedang goreng itu dengan cermat apabila begedil itu telah mula bertukar warna.  Apabila begedil anda bertukar warna kepada kuning keemasan di dua-dua belah bolehlah begedil itu dikeluarkan dari kuali dan letakan diatas tuala kertas  dapur (kitchen towel) untuk menyerap minyak yang berlebihan. Hidangkan.



No comments:

Post a Comment